Betona ceļi

ASV lielās maģistrāles tiek būvētas galvenokārt no betona ilgākas kalpošanas un stiprības dēļ. Ņemot vērā, ka nākotnē betona ceļu būvniecību varētu ieviest arī Latvijā (pirmie soļi, kā zinām, šajā virzienā jau ir sperti), ārzemju pieredze varētu būt ļoti noderīga.

Pamatu pārbaude

Pirms sākt ieklāt betonu, protams, vajag sagatavot pamatu. Lai iestrādātais materiāls atbilstu normām, tiek veikti nepieciešamie mērījumi un testi. Tas, kas nedaudz atšķīrās no manā profesionālajā karjerā pieredzētā, bija ceļa konstrukciju slāņu testēšana, veicot pārbraucienus (angliski – proof roll) ar autocisternu, kas pilna ar ūdeni. Kolorādo ceļu specifikācijas paredz noslogot zemes klātni un ceļa pamatu ar mehānismu, kam ir pneimatiskās riepas un, minimums, 8,16 tonnas uz vienu asi. Šī pārbaude ir derīga 48 stundas. Gadījumos, kad pēc pārbaudes lijis lietus un attiecīgā virsma nav nosegta ar nākamo kontrukcijas slāni, tests attiecīgajam slānim jāatkārto. Šādā veidā daudz precīzāk var pārbaudīt, ka ceļš ir izbūvēts atbilstoši visā platumā un ka spēs izturēt paredzētās slodzes. Attēlā redzams apgabals, kam nepieciešamas veikt korekcijas.

Betona ceļa konstrukcija

Kā jau minēju, lielākā daļa projekta ir betona ceļš, taču pievedceļi un mazākas nozīmes ceļi ir ar asfaltbetona klājumu. Sākotnēji tiek veidots uzbērums, kur tas nepieciešams. Ja konkrētajā ceļa posmā nav vajadzīgs uzbērums, dabīgā grunts tiek pārstrādāta aptuveni 20 cm dziļumā. Uz zemes klātnes ir paredzēta nesošā kārta apmēram 15 cm biezumā. Virs nesošās kārtas tiek ieklāts betons 28 cm biezumā.

Dībeļu un stiegrojuma izvietojums

Dībeļi un stiegrojums izvietots saskaņā ar Kolorādo štata Transporta departamenta standarta plāniem. Ceļa segā stiegrojums un dībeļi ir ar epoksīda pārklājumu. Standarta plāns paredz novietot piecus dībeļus zem katra riteņa. Neatbilstoša novietojuma gadījumā (horizontālā un vertikālā plaknē) būvuzraugi var pieprasīt pārzāģēt divus no pieciem dībeļiem. Ja neatbilstība ir konstatēta vairāk nekā diviem dībeļiem, nepieciešams veikt nopietnākus defekta labojumus.

Būvniecība

Šajā gadījumā objektā strādāja divi betona ieklājēji. Viens, ar kuru ieklāja betonu 9,75 metru (iespējams līdz pat 12,8 m) platumā, un otrs, ar kuru ieklāja mazākus apjomus. Pamatjosla tika izbūvēta ar lielo ieklājēju (S1500), bet, piemēram, mediānas – ar mazo (S600). Lai izbūvētu mediānu, nepieciešams nogaidīt, kamēr betons ir sasniedzis pietiekamu stiprību, lai varētu uzņemt ieklājēja slodzi. Ar S1500 ieklājēju dībeļi un stiegrojums, kas ir vidū ceļam, tika pozicionēti automātiski. Taču pārējos, kas atrodas ārējās malās, nepieciešams pozicionēt manuāli. Savukārt ar S600 ieklājēju izmanto "grozus", lai novietotu dībeļus atbilstoši projektam.

Īsi pēc ieklāšanas tiek iezāģētas šuves, lai nerastos plaisas. Lai nodrošinātu nepārtrauktu un ātru betona piegādi, projekta tuvumā tika uzstādīta mobilā betona ražošanas rūpnīca.

Pēc izbūves, kad betons ir sasniedzis noteiktu stiprību, tiek veikta šuvju aizpildīšana. Pirmkārt, šuves tiek iztīrītas ar augstspiediena smilšu strūklu. Tad tiek ieklāts presēts, hermētiska polietilēna šuvju blīvētājs. Un visbeidzot tiek ieklāts šuvju aizpildītājs.

Šuvju aizpildīšana

Dažos projektos ceļa abās malās tiek paredzēts arī marķējums ar reljefu, kas ir ceļu satiksmes drošības līdzeklis, lai brīdinātu neuzmanīgus vadītājus par potenciālām briesmām. Uzbraucot uz šīs līnijas, tiek radīts troksnis un vibrācija, kas palīdz samazināt nelaimes gadījumu skaitu noguruma vai neuzmanības dēļ. Šo līniju veido, nevis veicot iefrēzēšanu, kā ierasts, bet gan izbūvē vienlaikus ar betona ieklāšanu ar speciāli pielāgotu detaļu, ko pievieno pie ieklājēja.

Betona kvalitātes kontrole

Lai pārliecinātos, ka tiek izbūvēta kvalitatīva ceļa sega, tiek veikti vairāki testi. Tiek testēta betona spiedes un lieces stiprība, vēl tiek pārbaudīts virsmas līdzenums ar profilogrāfu, virsmas tekstūra, šuvju stiprība, betona biezums, veicot urbumus, kā arī dībeļu novietojums ar MIT-SCAN iekārtu.

Par autoru

Jānis Saušs ir Rīgas Tehniskajā universitātē maģistra grādu ieguvis ceļinieks, kurš, izturot BAFF konkursu, devies uz ASV (Kolorādo štatu) gadu ilgā darba praksē, strādā uzņēmumā Flatiron Corp., lai iegūtu pieredzi un iepazītos ar jaunākajām būvniecības tehnoloģijām.

Par uzņēmumu

Uzņēmums Flatiron specializējies tieši transportbūvju sektorā: autoceļi, tilti, tuneļi, lidostas u. tml., taču uzņēmumam ir pieredze arī enerģētikas un ūdensapgādes sektorā, kas kopumā nodrošina viņiem vietu starp vadošajiem uzņēmumiem Ziemeļamerikā.

Fakti

  • Vairāk nekā 2000 darbinieku ASV un Kanādā.
  • Lielāko daļu darbu uzņēmums veic pats.
  • Vairāk nekā viens miljards dolāru ieņēmumu gadā.
  • Īstenoto projektu tipi: būvniecība (56%), projektēšana + būvniecība (33%), PPP (11%).

Ļoti noderīga un vērtīga ir iekšējā Flatiron Construction universitāte, kur on-line veidā visiem darbiniekiem ir pieejami mācību materiāli par tādiem tematiem kā drošība, tehniskie jautājumi, biznesa vadība un līderība.

Jānis Saušs patlaban strādā Weld County Parkway projektā.

  • Jauna 3,5 jūdžu (5,6 km) četru joslu betona ceļa būvniecība.
  • Pamatnes, betona un asfalta izbūve; caurteku, margu un aizsargbarjeru izbūve.
  • Divu jaunu tiltu būvniecība: pār upi S.Platte – 6 laidumi (aptuveni 15,3 m plats); pār upi Poudre – 6 laidumi (aptuveni 23,5 m plats).
  • Objekta vērtība ir aptuveni 20 milj. ASV dolāru.

Jānis Saušs,
Baltic-American Freedom Foundation stipendiāts

Mārīte Šperberga,
Žurnāla "Būvinženieris" galvenā redaktore

Publicēts žurnāla "Būvinženieris" 2015.gada oktobra numurā, Nr.46

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

Komentēšanas noteikumi!